sobota, 31 stycznia 2015

plany ogródkowe

Zaopatrzyliśmy się już w pierwsze nasionka do ogrodu i zielnika. Oczywiście widząc wielki stojak rzuciliśmy się na niego jak wariaci.
Do zielnika trafią:
- kolendra
- majeranek
- tymianek
- arcydzięgiel
- kozłek lekarski
- bazylia czerwonolistna
- bazylia cytrynowa
- ogórecznik lekarski
- hyzop lekarski
- cząber ogrodowy
- estragon






Zdjęcia pokazują masz zielnik, który zrobiliśmy w ogródku teściów. 

Na naszym kawałku ziemi w zeszłym roku posadziłam już miętę i melisę a sąsiadka pod naszą nieobecność dosadziła nam lubczyk.
Wszystkie ziółka wysiejemy wprost do ziemi. Kiedyś zrobiliśmy rozsadę bazylii, ale okazało się, że ta wysiana do gruntu poradziła sobie znacznie lepiej. Nie lubi tylko suszy. Od sklepowej różni się się twardszymi liśćmi, jest też bardziej aromatyczna. Pod względem aromatu rządzi kolendra. Sklepową używa się na pęczki, z ogródka - na listki (trzeba bardzo uważać, żeby kolendra nie zdominowała całej potrawy).

Lista warzyw wygląda na razie tak (jeszcze wiele brakuje):
- kalafior romanesco natalino
- dynia piżmowa
- roszponka
- rukola
- jarmuż
- kalarepa
- dynia makaronowa
- burak liściowy - mieszanka odmian
- kabaczek
- cukinia lajkonik
- cukinia astra polka

Zawsze ważne miejsce w naszym ogródku zajmują wszelkie dyniowate. Stanowią fajną bazę naszego letniego i jesiennego pożywienia i dobrze się przechowują. W tej chwili mam jeszcze w piwnicy jedną dynię olbrzymią i jedną cukinię. Przy odrobinie kreatywności w kuchni, można z nich zrobić cuda.

4 komentarze:

  1. Podziwiam zapał do sadzenia. Ja w zeszłym roku próbowałam marchew, pietruszkę pomidory... ale tylko pomidory dały radę bo były w skrzyniach. Mam fatalną ziemię... w tym roku będę tylko w skrzyniach sadzić... jedną z ziołami też mam, niektóre nawet pod śniegiem są żywe ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. u nas ziemia też jest straszna (VI klasa). Ale są sposoby na to np. sadzenie na pryzmie kompostowej. Skrzynie też są fajnym rozwiązaniem. Będziemy testować. Zobacz jak kobietka założyła ogród na słabej ziemi: http://mamaziemia.pl/sami-zakladamy-i-prowadzimy-naturalny-ogrod-material-edukacyjny/

    OdpowiedzUsuń
  3. No pomysł fajny no ale proszę Cię ile ona ma tam pracowników a ja sama grzebię w ogrodzie, a z trójką małych dzieci nie jest to łatwe ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. to prawda, szczególnie, że początki są najtrudniejsze. Ja jeszcze mam nadzieję, że uda mi się kupić wywrotkę ziemi. Jeśli nie - zostanie mi słoma i trochę zeszłorocznego kompostu. Zobaczymy ile dam radę zdziałać. Docelowo ogród będzie duży i zróżnicowany, ale nic na siłę.

    OdpowiedzUsuń